Miljørigtigt & Sjovt

Ta' din kørestol med dig

ind i din CARPER

CARPER  

el-køretøjer

EL-SCOOTERE

Plads til 2 personer

Evt. til golfbanen

KØRESTOLE

Foldbar kørestol

Plads til 2 personer

Til kørestolsbrugere

SPECIELLE EL-KØRETØJER

Sælges pt kun

som 15 km/t

Ikke på lager

EL-CYKLER

GARANTI

Garanti / reklamationsret

 

  1. Garanti eller reklamationsret, hvad er forskellen?

Reklamationsret er ikke det samme som garanti

Reklamationsret har du altid, når du køber en vare, fordi reklamationsretten er en del af lovgivningen. Forhandleren eller producenten af din robotstøvsuger, elcykel eller robotplæneklipper kan frivilligt vælge at give dig en garanti.

Garantier skal altid stille dig bedre end de rettigheder, du allerede har ifølge loven.

Brug altid reklamationsretten først. Kan du ikke bruge din reklamationsret – eksempelvis fordi der er gået mere end 2 år? Så skal du tjekke, om der er garanti på din vare. Med garantien har du måske alligevel ret til at få repareret eller byttet varen.

 

  1. Hvad dækker reklamationsretten?

Reklamationsretten dækker fejl, som var til stede, da du købte produktet.

Varen kan godt se fejlfri ud, når du køber den. Men den kan have skjulte fejl eller mangler, som først viser sig, efter du har brugt varen i et stykke tid. Det vigtige er, at fejlen eller årsagen til fejlen er til stede ved købet.

En fejl vil typisk være til stede på købstidspunktet, hvis den ikke opstår, fordi du har brugt varen på en forkert måde. Det kan være tilfældet, hvis du har ødelagt din uldtrøje, fordi du har vasket den på et forkert vaskeprogram, eller du har tilsluttet din bærbare computer forkert.

 

  1. Batteri:

Reklamationsretten på 2 år gælder for alle dele af din vare – også batteriet i din smartphone, computer eller robotstøvsuger.

Batterier bliver slidt med tiden. Bliver dit batteri dårligere over tid, har du derfor ikke nødvendigvis ret til at få et nyt batteri, selv om du har 2 års reklamationsret.

Reklamationsretten kan kun give dig ret til at få udskiftet batteriet, hvis det er ringere, end hvad du med rimelighed kunne forvente.

Batteriet kan for eksempel være ringere, end du kunne forvente, hvis det har kortere levetid end normalt, eller hvis brugsanvisningen giver forkerte oplysninger.

  1. Hvem skal bevise hvad?

Går en vare hurtigt i stykker? Så er der regler for, hvem der skal bevise, hvornår fejlen er opstået.

Forhandleren skal rette op på fejl og mangler de første 6 måneder efter købet, hvis han ikke kan bevise, at du er skyld i fejlen. I så fald formodes fejlen nemlig at have været til stede på købstidspunktet.

Reklamerer du over en vare 6 – 24 måneder efter købet? Så er det som udgangspunkt dig, der skal bevise, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Det betyder ikke, at du skal lave en teknisk undersøgelse af varen – du skal bare sandsynliggøre, at fejlen ikke skyldes, at du har brugt varen forkert.

  1. Hvad kan du klage over?

Reparationer kan du klage over. Du kan klage hvis:

  • Nøjagtig den samme fejl opstår igen.
  • Reparationen ikke er tilstrækkelig eller fagmæssigt korrekt udført.
  • Der er opstået en fejl på grund af reparationen.

Klager du over en reparation? Så skal du bevise, at fejlen ikke er udbedret, eller at den er opstået på grund af reparationen.  Det vil ofte være påstand mod påstand. Men du kan for eksempel taget et billede af genstanden, før du indleverer den til reparation for at bevise varens stand før reparationen.

Holder reparationen ikke på grund af almindelig slitage eller fordi du bruger varen forkert eller lignende? Så kan du ikke kræve, at reparationen gratis bliver lavet om.

 

  1. Undersøgelsesgebyr

Reklamerer du over en vare, skal det være gratis og uden besvær for dig.

Nogle forhandlere kræver dog et gebyr for at undersøge varen. Hvis fejlen ikke er dækket af købeloven, skal du betale undersøgelsesgebyret.

Forhandleren må godt opkræve undersøgelsesgebyret, hvis han kan dokumentere, at han har oplyst dig om undersøgelsesgebyret, før varen blev sendt til undersøgelse, og at du har accepteret det. Det er ikke nok, at det for eksempel står på deres webside, at de opkræver gebyret.

Informationen om undersøgelsesgebyret vil typisk fremgå af det dokument, du skal underskrive, når du indleverer en vare til undersøgelse. Læs det med småt, før du skriver under.

Undersøgelsesgebyrer kan du ikke slippe for ved at gå til en anden forhandler. Du kan kun reklamere over en vare hos den forhandler, du har købt den af.

Køber du din vare hos en kæde, der har flere butikker, behøver du dog ikke at reklamere over den i samme butik, som solgte dig varen. Men det skal være den samme forhandler.

Tjek forhandleren, inden du køber nyt, hvis du vil undgå undersøgelsesgebyrer.

Opkræver forhandleren et undersøgelsesgebyr, kan du enten forsøge at forhandle gebyret ned, nægte at betale gebyret eller betale under protest.

Nægter du at betale gebyret, kan du klage til Center for klageløsning. Du kan også klage til Center for Klageløsning, hvis du kan dokumentere, at du har betalt gebyret under protest.

 

  1. Hvem skal transportere den defekte vare til butikken?

Reklamerer du over en vare, skal problemet som udgangspunkt løses uden udgifter og uden væsentlig ulempe for dig som forbruger.

Klager du over vaskemaskiner, køleskabe, fladskærme og andre store varer, kan du ikke bare tage under armen og fragte tilbage til forhandleren.

Forhandleren må derfor sørge for, at store varer bliver hentet hos dig og fragtet.